2. Megrekedtél, elakadtál, avagy tippek az új lendülethez..

Life coaching tippek, gondolatok

Előzőleg leírtam annak a hátterét, hogy miért fordulnak elő különböző platók, azaz olyan időszakok, amikor megrekedünk egy cél felé történő haladásban. Most viszont ígéretemheznehézségek híven ebben a részben arra adok tippeket, ötleteket, hogy hogyan kerüld el, illetve lendülj át ezeken a szakaszokon.

Íme az eszközök, amit a profik használnak, hogy leküzdjék ezeket a holtpontokat:

1. Vezess naplót a munkádról! A tanulás, sport területén a kiemelkedően sikeres emberek feljegyzik fejlődésüket, és az elvégzett munkát egyaránt. Ez segít, hogy tárgyilagosan át tud tekinteni a valós fejlődésed és megtaláld a növekedésed kulcsát.

2. Tarts ki! Gyakran csak azzal, ha a cél eléréséhez szükséges tevékenységet, például edzést, nyelvtanulást nem hagyod abba az átmeneti kudarc miatt, előbb-utóbb jelentős áttöréshez juthatsz. A visszaesés természetes velejárója a fejlődésnek és az új dolgokra való áttérésnek. Amikor megtanultam 10 ujjal gépelni, először még lassabban írtam, mint két ujjal, aztán a kitartó gyakorlás segített átlendülni ezen. Az átmeneti visszaesés eltűnt, helyette ugrásszerű javulás következett be.

3. Folytasd másképpen! Ha már nem visz előre a korábbi rutin, változtass rajta! Arra azonban mindenképpen ügyelj, hogy ne ess abba a hibába, amibe én is többször beleesek. Azaz ne kapkodj jobbra balra különböző módszerek után, hanem tegyél bele megfelelő energiát az általad kiválasztott módszerbe. Azonban, ha szükséges, változtasd meg az eddigi módszert, vagy végy igénybe segítséget. Life coachingot igénybe vevő ügyfeleim is rendszerint azért keresnek meg, mert úgy érzik egyedül már nem képesek az akadályokkal megküzdeni, vagy csak hatalmas erőfeszítés árán lennének arra képesek.

4. Legyen pontos, részletes terved! Sokan ott követik el a hibát, hogy a nagy hosszú távú céljaikat kidolgozzák, de a munkacélokkal már nem is foglalkoznak. Mi az a munkacél? Ez a végcélhoz vezető stratégia megalkotása, a nagy cél apró részcélokra történő bontása. Például ha az a végcél, hogy középfokú vizsgát tegyél egy nyelvből, akkor úgy jársz el a legeredményesebben, ha meghatározod magadnak, hogy mennyi órát, milyen módon fogsz hetente eltölteni a tanulással. Ezután már nincs más dolgod, csak ezeket a lebontott munkacélokat naponta, hetente elvégezni. Láss csodát, egy kis idő múlva egyszer csak eléred a célod.
Évekig jártam konditerembe, de mindig megszakítottam időközönként és így nem volt látható eredménye erőfeszítéseimnek. Aztán érdekes módon, amikor rájöttem, hogy csak az a titok, hogy nem szabad abbahagyni, akkor a siker hirtelen megérkezett.

5. Mivel emberek vagyunk az életünknek több jelentős területe van. Ha például a pénzügyeid nem haladnak jó irányban, akkor a többi terület sikereiből (Család, Barátok stb.) táplálkozz, gyűjts erőt. Ahhoz, hogy egy parkban, vagy a természetben egy jót sétálj, nem szükséges pénz, mégis remekül feltöltődhetsz. Keresd meg azokat a területeket, amik számodra energiát, lendületet adnak, még ha minden veszni is látszik. Innen erőt gyűjthetsz és kezdheted új erővel, esetleg más irányból a megkezdett célod felé a haladást.

6. Legyünk pozitívak! Egy sportsérülés, vagy egy vizsgán történt bukás remek lehetőségeket és tanítást kínál. Megtudhatunk többet a testünkről, hogy későbbi életünkben elkerüljünk még súlyosabb sérüléseket. A vizsgán történő bukás pedig rádöbbenthet, hogy rossz területet választottunk, vagy tanulási szokásaink átgondolásra érdemesek.

7. Szeresd meg azt a tevékenységet, ami elvisz a kitűzött célodhoz! Ha a jobb testalkat, alacsonyabb testzsírszázalék a célod, akkor, ha megszereted a rendszeres sportot, az alacsony kalóriatartalmú ételeket, leveseket, salátákat, a siker biztos nem marad el. Tehát a célhoz kapcsolódó hasznos szokás nagyban megkönnyíti életedet, és hogy céljaidat könnyebben elérjed.

8. Vonzó célt tűzz ki magad számára! Mit ér a legjobb cél is, ha nem igazán hozz tűzbe, ha nem tölt fel energiával. Tanuld meg, hogy nem mások (szüleid, feleséged, főnököd ) célját kell elérned, hanem a sajátodat. Ha te jól érzed magad, csakis akkor tudsz másokkal igazán törődni!

9. Tűzd ki megfelelően a célod! Lehet, hogy jó a célod, de nem megfelelően van megalkotva, esetleg le sem írtad? Coaching során gyakran tapasztalom, hogy még legcéltudatosabb ügyfeleimnél is, hogy sajnos nem ismerik a profi, tökéletes célkitűzés vastörvényeit. Mint ahogy egy házépítésnek megvannak a maga szabályai, akképpen a célkitűzésnek is. Míg a nagyvállalatok már ismerik, alkalmazzák ezeket, addig sajnos az emberek személyes életében ez még csak nagyon korlátozottan, és sok hibával terjedt el. Néhány fontos szempontot a célkitűzéshez ezen a linken találsz.

Ha tetszett ez a bejegyzés,  kérlek ”lájkold” és oszd meg ismerőseiddel, hátha nekik is tetszik majd!

Az előző rész, ha még nem olvastad el, itt érheted el!

Köszönöm! :-)

Life coachod, Zoli

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük