Monthly Archives: szeptember 2013

Mikor telik be a pohár?

Gyakran felteszem a coaching folyamataim során azt a találós kérdést, ami arra a bizonyos pohár vízre vonatkozik. Meddig van a pohár? Félig tele, vagy netán félig üres? Az tartják, hogy a pozitívan gondolkodó emberek szerint félig tele, a pesszimisták szerint pedig félig üres a pohár. Szerintem egyik válasz sem tükrözi a valóságot, ugyanis én úgy gondolom, hogy az a pohár igenis tele van! Félig vízzel, félig levegővel.:-)

Life coaching mini tipp, féli tele, félig üres, teljesen tel

Bár ilyen választ eddig még senkitől sem kaptam, meggyőződésem hogy a coaching folyamatok végére ügyfeleim számára is megtelik a pohár.

Azt hiszem a kérdés valójában túlmutat a pohár fizikai tulajdonságain, fontosabbnak tartom azt, hogy hogyan érzékeljük azt. Ez pedig nagyban függ a körülményektől és a gondolkodásmódtól. Ha például a sivatag közepén találjuk magunkat ennyi vízzel, lehet hogy máris a szomjhalál küszöbén éreznénk magunkat, de az is lehet, hogy örülnénk a megmaradt mennyiségnek, és bíznánk a mihamarabbi utánpótlásban.

kid-peeking-at-cookie-jar

Egy kisgyermek, aki addig nem kap kedvenc süteményéből, amíg meg nem issza a teljes pohár vizet elképzelhető hogy nem örülne neki, hogy még mindig megvan a fele!  Bár azt is érezheti, hogy már csak egy fél pohár víz választja el kedvenc sütijétől és lelkesen felhörpinti a tartalmát.  🙂

Mindkét esetben a pozitív és negatív hozzáállást próbáltam  érzékeltetni, hogy jobban megérthesd a lényeget. Csak is rajtad múlik melyiket választod, de vajon melyik hasznosabb?

A való életben is számtalan meglepő példát találhatunk a negatív hozzáállásra. Ne is menjünk messzire – nemrég belefutottam egy elég negatív facebook hozzászólásba, idézem – “ezen a világon minden szar”. Megnéztem emberünk Fb. profilját és csodálkozva vettem észre, hogy a képei között mennyi boldog pillanat van a családjáról. Gyönyörű lánya, unokája van, a boldogság sugárzott a képekről. Igencsak elgondolkodóba ejtett a dolog – ennek az embernek tényleg nincs semmi öröme? Vagy csak nem veszi észre ezeket a boldog pillanatokat, értékeket az életében?

Ti mit gondoltok?

Neked adódott e már a pozitív gondolkodásból bármilyen konkrétan realizálható hasznod?

 

Kérlek, ha tetszett ez a bejegyzés,  lájkold és oszd meg ismerőseiddel, hátha számukra is hasznos lehet! Köszönöm! :-)

Life coachod, Zoli

Értékek hálójában,avagy hogyan légy összhangba önmagaddal!

Te is szeretnél boldogabb életet?

Sokan azért fordulnak hozzám, mint life coachhoz, mert úgy érzik valami hiányzik az életükből.

Ha van egy álmod, akkor ne hagyd, hogy azt mások elvegyék tőled! Christopher GardnerHiába van tisztességes munkájuk, szép otthonuk, nagy baráti körük és szerető családjuk, mégsem érzik magukat kiteljesedettnek és igazán boldognak. Nem igazán depressziónak nevezném ezt az állapotot, inkább nyugtalanságnak, belső feszültségnek. Nekik nincs szükségük orvosi segítségre, pszichológusra, és nem is gyógyszeres kezelést szeretnének megoldásként. De valahogy mégis napról napra azzal az érzéssel élik az életet, hogy több van bennük a felszín alatt, többet tudnának kihozni magukból és az életükből. Az is meglehet, hogy ennek a tetejébe még lelkiismeret furdalásuk is van ezért!

Ilyen esetekben, mint life coach első dolog, hogy eloszlatom a kétkedést, és  megnyugtatlak, hogy semmi okod nincs lelkiismeret furdalást érezni. Az én értékrendem szerint mindenki megérdemli, hogy az életét a lehető legteljesebben élje, úgy ahogyan ő szeretné.  És ha mégis úgy érzed, valami hiányzik az életedből, az nagy valószínűséggel azért van, mert az úgy is van.

Minden esetben a hiányzó dolog egy egyszerű okra vezethető vissza: az értékrendben egy vagy több dolog nincs összhangban a jelenlegi életeddel. Tehát pontosan ezért, az első lépés minden coaching kapcsolatban, az  alap értékrended meghatározása, mindezt feltétlenül szükséges megtenni mielőtt még belekezdenénk életed alapértékeidhez való igazításának izgalmas folyamatába.

Annak ellenére, hogy milyen fontos az értékrend ismerete az egyén számára, elképesztően kevés ember van ezzel igazán tisztában. Persze az is igaz, hogy egyedül igen nehéz dolog ezt összefabrikálni vagy kideríteni. Ez azért lehet, mivel mindannyian hajlunk arra, hogy olyan dolgokat nyilvánítsunk fontosnak, ami valójában egyáltalán nem illik az alap értékrendünkbe. Ezek a dolgok nagy valószínűséggel a szüleinktől vagy a párunktól eredhetnek, de könnyedén jöhetnek korábbi tanároktól, főnököktől, vagy baráti körből, akik befolyással voltak ránk életünk valamely szakaszában. Ilyenkor megjátszhatjuk számukra, de még magunk számára is – gyakran tudattalanul – hogy ezek valójában beletartoznak a mi saját értékrendünkbe.  Gyakran már a pályaválasztás is a szülök vágyai szerint alakul, annak ellenére, hogy valójában mi mit is akarunk. Miért is? Hát hogy ne okozzunk számukra fájdalmat vagy csalódást. De mélyen legbelül mindannyian tudjuk, hogy nem lehetünk igazán és teljesen boldogok addig, amíg valaki mások elvárásai szerint  alakítjuk ki saját életünket.

Vizsgáljuk hát meg, mik is azok az alap értékek, amiről már ennyi beszéltem. Ezek nagyjából négy fő kategóriába sorolhatóak:

  • Kapcsolati értékek: mint a szerelem, barátságok, kedvesség, törődés, harmónia és hovatartozás
  • Elismerési /érdemességi értékek: mint a jutalmazás, tökéletesség, dicséret, teljesítmény vagy hogy képesek vagyunk jobbá tenni dolgokat, sikeresség, elismertség
  • Személyes értékek: mint a bizalom, spiritualitás, tudás, tisztelet, hit, méltányosság, igazságosság, egyenlő lehetőségek, egyenlő bánásmód, új, változatos dolgok kipróbálása, szabályok követése
  •  Cselekvés értékek: a kreativitás szeretete, energikusság, egészség, fittség, kiállás, kitartás, felfedezés, kaland

Legtöbbünknek általában 6-10 érték szerepel az értékrendjében, ezek olyan értékek, amelyeket jobb ha szem előtt tartjuk döntéseink során, ha teljes, kiegyensúlyozott életet szeretnénk. Az emberek értékrendje különbözik egymástól, alapvetően minden ember olyan egyedülállóan különleges, mint a hópelyhek. Még a közeli barátoknál is, akik rengeteg közös tulajdonsággal rendelkeznek, és sokban hasonlítanak egymásra, értékrendjükben nagy különbségeket észlelhetünk.

A négy fő kategória ellenére az is elképzelhető hogy egy illetőnél a fő értékek csupán egyetlen kategóriából kerülnek ki. Gondold végig, milyen előnyökkel járna számodra, ha teljesen tisztában lennél egy másik ember alapértékrendjével!? Nézzünk egy példát – két új kolléga érkezik a cégedhez mindkettőjük veled egyidős. Tételezzük fel a két ember még ugyanúgy is néz ki. De ekkor megtudod, hogy egyikük legfőbb értékei a szeretet, törődés, kreativitás; míg a másiké a dicséret, tudás, egészség és a kaland. Azonnal tudnád, hogy ha azt szeretnéd, hogy ők is jól érezzék magukat a környezetedben, teljesen különbözően kellene kezelned ezt a két embert. Gondolhatod, milyen nehéz lenne jól érezniük magukat, ha mindkettőjükkel ugyanúgy viselkednél (ahogy ezt sokan teszik egyébként), sokan úgy gondolják a másiknak is ugyanaz az alapértékrendjük, mint saját maguknak.

Végül gondolkozz el egy kicsit saját magadról…. hogyan tudnád egy életre boldoggá és megelégedetté tenni önmagad, ha elképzelésed sincs, hogy mik az alapvető értékek, amelyek fontosak számodra! Mi alapján hoznád meg a fontos döntéseket az életben?

Nagyjából összesen egy órába telik egy jó life coach-al hogy felfedezzétek és kitisztázzátok ezeket az értékeket. Az értéke pedig? Egy életre prosperálhatsz belőle! Miért ne fedeznéd fel, mi jelenti számodra azt, hogy eredményes életet élsz? Milyen elvárásokat támasztasz magaddal szemben?

Ha tisztában vagy személyes értékrendeddel, és hogy mit szeretnél a munkahelyeden, a munkádban, vagy általában az életedben elérni, akkor könnyebben leszel képes sikereket, és eredményeket elérni.  A személyes értékek tudatában hatékonyabban fókuszálhatsz az igazán fontos dolgokra az életben, és ez képes a megfelelő nyomvonalon tartani.

Kérlek, ha tetszett ez a bejegyzés,  lájkold és oszd meg ismerőseiddel, hátha számukra is hasznos lehet! Köszönöm! :-)

Life coachod, Zoli

Kattints ide és máris felveheted velünk a kapcsolatot!

Motiváld önmagad 3.

Fókusz coaching
      Két hete elkezdett blogbejegyzés folytatása megérkezett! Nézzük a további ötleteket!

Life coaching tipp szamár a kútban

  • Vedd észre az apály-dagály jelenséget! A motiváció nem egy állandó dolog, ami korlátlan mennyiségben, mindig a rendelkezésedre áll. A motiváció jön és megy, majd újra  jön és újra megy, mint az apály és a dagály. De vedd észre, lehet, hogy elmegy a motiváció, de ez közel sem egy végleges állapot. Vissza fog jönni. Addig is, olvass a célodról (lásd lejjebb), kérj segítséget (lásd lejjebb), és tégy meg még néhány dolgot erről a listáról, mígnem visszajön a motivációd.
  •          Tarts ki! Tehetsz bármit, csak ne add fel! Még ha ezen a napon nem is érzel magadban egy cseppnyi motivációt sem, vagy akár ezen a héten sem, azért ne add fel. A motivációd vissza fog jönni! Gondolj úgy a célodra, mint egy hosszú utazásra, és a mélypontod épp csak egy kis gödör az úton. Az úton sem állsz meg, ha kátyú kerül az utadba. Tarts ki inkább hosszú távon, lovagold meg a dagályokat és szörfölj az apállyal, így a végén elérsz a célodhoz.
  •          Kezd kicsiben… igazán kicsiben! Ha nehezedre esik belekezdeni a célod megvalósításába, lehet, hogy túl nagy célt tűztél ki magad elé. Ha el akarod kezdeni például a testmozgást, talán úgy érzed, meg kell csinálnod azt az intenzív edzést heti 5x. Nem – inkább kezd kicsiben, ici-pici kis lépésekben araszolj. Először csak 2 perc testmozgást végezz. Tudom, elég bénán hangzik. De működik, és ez a lényeg. Kötelezd el magad napi 2 perc testmozgásra. Ez nagyon egyszerű, és a kudarc szinte kizárt. Mozogj minden alkalommal ugyanabban az időben. Néhány felülés, 2 fekvőtámasz, és egy kis helyben futás meg is teszi. Ha egy hétig ezt végigcsináltad, emeld az időtartamot 5 percre, és azon a héten ennyit mozogj. Egy hónap múlva már 15-20 percet fogsz naponta mozogni. Korán akarsz kelni? Ne akarj reggel 5-kor felkelni, ha korábban 7-kor keltél. Helyette inkább kelj csak 10 perccel hamarabb, mint korábban. Ici-pici lépések…
  •           Építs a kis sikereidre.. Ha valami nevetségesen egyszerűvel kezdesz, a kudarc kizárt. Itt is, ha kicsiben kezded, mondjuk egy hétig, hát akkor biztosan sikeres leszel. Ki nem tud 2 percig mozogni? (Ha te ilyen vagy, akkor elnézést!) Ha sikerül a 2 perc, akkor jó érzés lesz benned, sikeresnek fogod érezni magad! Raktározd el magadban ezt a jó, sikeres érzést, majd erre tegyél rá még egy lapáttal. Például adj újabb 2-3 perc testedzést a napi rutinodhoz. Minden egyes lépéssel (ahol minden lépés egy hétig tart), sikeresebbnek fogod érezni magad. Legyen minden lépés nagyon-nagyon kicsi, így nem bukhatsz nagyot. Néhány hónap múlva, amikorra a kis lépések összeadódnak, észre fogod venni hogy milyen rövid idő alatt milyen nagyot is léptél előre, milyen sikeres lettél!
  •          Olvass célodról naponta! Amikor éppen elvesztem a motivációmat, elolvasok egy könyvet, vagy blogot a célommal kapcsolatban. Ez inspirál és újra lendületet ad. Valamilyen oknál fogva az olvasás segít motiválttá válni és arra koncentrálni, amiről éppen olvasol. Ezért tehát jó, ha a célodról minden nap olvasol, ha teheted, főképp olyankor, amikor nem érzed magad túlságosan motiváltnak.
  •          Hívj segítséget, ha apad a motivációd! úgy érzed elakadtál? Kérj segítséget! írj nekem emailt, hívj fel, csatlakozz egy online fórumhoz. Keress egy társat, akivel együtt valósíthatjátok meg a célt. Hívd fel az édesanyádat. Mindegy kit, csak mondd el a problémádat, ha beszélsz róla az segíteni fog. Kérd a tanácsukat. Kérd a segítségüket, hogy túllendülhess a hullámvölgyön. Ez biztos beválik!
  •          Gondolj az előnyökre, ne a nehézségekre! Egy általános probléma, hogy általában arról gondolkozunk, hogy milyen nehéz is valami. Az edzés valóban keménynek, nehéznek tűnik. Már az is kifáraszt, ha csak rágondolsz! De, ahelyett, hogy arról gondolkoznál, hogy milyen nehéz is valami, gondolkodj arról, hogy ha azt megteszed, milyen előnyöd származik belőle. Például ahelyett, hogy azon gondolkozol, hogy milyen nehéz az edzés, gondolkozz arról, hogy mennyivel egészségesebb és vékonyabb leszel hosszútávon. Az pozitívumok energiát fognak felszabadítani, és segítenek, hogy motivált maradhass.
  •          Nyomd el a negatív gondolatokat; helyettesítsd őket pozitívokkal. A fenti tippek és tanácsok mellett fontos, hogy elkezd a gondolataidat figyelni és formálni. Vedd észre a negatív párbeszédet önmagaddal, és hogy ez az, ami igaziból előidézi a hullámvölgyeket. Tölts egy pár napot azzal, hogy tisztába jössz minden negatív gondolatoddal. Aztán egy pár nap múlva, próbáld meg elnyomni a negatív gondolatokat, mint ahogyan a kártékony rovarokat szoktad, aztán helyettesítsd be őket oda illő pozitív gondolatokkal. Nyomd el, „Ez túl nehéz!” és helyettesítsd be, „Igen, meg tudom csinálni! Ha a Gyuri is meg tudja, akkor én is!” Ez elég nyálasan hangzik, de működik. Tényleg!

 Kérlek, ha tetszett ez a bejegyzés,  lájkold és oszd meg ismerőseiddel, hátha számukra is hasznos lehet! Köszönöm! :-)

Life coachod, Zoli

Kattints ide és máris felveheted velünk a kapcsolatot!

Előző részek:

 Ha kíváncsi vagy az Motiváld önmagad írás első részére itt olvashatod!

Ha kíváncsi vagy az Motiváld önmagad írás második részére itt olvashatod!