Önbizalom relytéje

Miért fontos az egészséges önbizalom? Hol vesztettük el és hogyan lelhetünk rá? Hogyan építhetjük ki felnőttkorban a megfelelő önbecsülést?

A következőkben ezekre a kérdésekre keressük a választ.

Mikor “keletkezik” az önbizalom, vagy hol vesztettük el

Az önbizalom kialakulásában is – oly sok egyéb tulajdonsággal egyetemben – a gyerekkor kiemelten fontos szerepet játszik. Ranschburg Jenő gyermekpszichológus úgy véli, hogy ha egy gyermeket a szülei, vagy a számára fontos felnőttek bizonyos jelzőkkel illetnek, a gyerek akarva akaratlan, ezekkel azonosítja magát. Ha sokat ócsárolják kevesebb, ha sokat dicsérik nagyobb lesz az önbizalma, ami egész felnőtt életét meghatározhatja.önbizalom life coaching

Ranschburg egyik könyvében úgy fogalmaz: “a gyermek csak azzal a szeretettel tudja szeretni önmagát, melyet kívülről – a szülőtől és a nevelőjétől – kap, az önértékelés pozitív formája pedig az önbecsülés, lényegében nem más, mint a frissen felfedezett „én” önmaga felé megnyilvánuló szeretete”.

Vagyis ha a gyerek nem kapja meg a megfelelő szeretetet, odafigyelést és bíztatást, akkor azt később, felnőttként, egyedül kell megszereznie, ami nem feltétlenül egyszerű feladat.

A sérült önértékelés

Számtalan eszköz létezik az önbizalom helyreállítására. Lehet segítséget kérni akár coach-tól, akár pszichológustól, életvezetési tanácsadótól, de akár egy objektív jóbaráttól is, aki segíthet helyreállítani, vagy felépíteni az elvesztett, vagy soha nem is létezett önértékelést.

Az, aki akár szakember (life coach) segítségével akár egyedül, tudatosan áll az életéhez és nem süllyed el az önsajnáltatás nagyon is vonzó mocsarában, először megpróbálja megkeresni magában a pozitív tulajdonságokat, értékeket és ezeket kezdi el erősíteni ahelyett, hogy “a nekem semmi sem sikerül”, “én ebben nagyon nem vagyok jó”, “mindig belebukom”, “biztos nem fog menni” mantrákat ismételgetné.

A hiányzó önbizalom megszerzésének lépései

  • A teljes önvizsgálat ebben az esetben is elengedhetetlen. Vagyis mindig azzal kell kezdeni a változást, hogy felmérjük saját képességeinket, megpróbáljuk a lehető legtisztább képet kialakítani magunkról magunkban. Ehhez nem árt olyan emberek segítségét kérni, akikben megbízunk és tudjuk, hogy képesek nekünk erényeinket és hibáinkat is megmutatni. Az önvizsgálat egyik hatásos eszköze lehet a meditáció is.
  • Ezt követheti a célok felállítása, vagyis olyan REÁLIS feladatokat kitűzése, amelyeket biztosan képesek vagyunk megugrani. Hiába szeretünk táncolni, megfelelő előképzettség nélkül ne menjünk el a Balettintézetbe felvételizni, hiszen meglehetősen nagy rá az esély, hogy nem fogunk bejutni, amit úgy is le lehet fordítani, hogy “na ugye.. ez sem sikerült, pedig mennyire szerettem volna”. Kicsi és elérhető, teljesíthető célokkal kell kezdeni, olyanokkal, amelyekben valószínűsíthető, hogy sikerélményünk lesz. Minél több pozitív energiával töltődünk fel, annál nagyobb akadályok megugrására leszünk később képesek.
  • Álljunk a tükör elé, nézzünk szembe önmagunkkal és kíméletlenül kezdjük el sorolni, ami jó bennünk. Addig ne hagyjuk abba, amíg legalább 10 dolgot nem tudtunk összeszedni. Ez a módszer szintén segít abban, hogy megtanítson a jó dolgokra koncentrálni, a pozitív értékeket észrevenni.
  • Ne tévesszük össze az önbizalmat a beképzeltséggel. Sok önbizalom hiánnyal küzdő esik bele abba a csapdába, hogy azért nem mond magáról jó dolgokat, azért nem hangsúlyozza értékeit, hogy nehogy az önhittség hibájába essen. Ránk, magyarokra amúgy is jellemző, hogy úgy próbálunk meg beilleszkedni, hogy magunkat és másokat is pocskondiázzuk, leszóljuk. Mondjunk magunkról és másokról is csak jó dolgokat, mert ez nem csak az önbizalmunkat fogja növelni, ha a közérzetünkön is javítani fog, ha a szépre és a jóra fókuszálunk.
  • Ha van rá lehetőség vegyünk részt olyan tréningeken, amelyek a közösség erejével építik az önbizalmat. Ezek a foglalkozások segíthetnek a helyes önkép kialakításában, visszacsatolást adnak, valamint ösztönzik, és nem hagyják a résztvevőket, hogy belesüppedjenek régi, jól bevált sémáikba.
  • Ha erre nincs lehetőség olvassunk olyan könyveket, amelyek gyakorlati tanácsokkal szolgálnak, illetve olyan feladatokat tartalmaznak, amelyek segítenek önmagunk korlátainak ledöntésében.

Az egészséges önbizalommal rendelkező ember kiegyensúlyozott, nem szorong, építő és hatékony munkát végez, és mivel tisztában a világban betöltött helyével, tisztában van értékeivel és képességeivel másoknak is képes a javára válni. Így lesz az egyéni önbizalom és az önbecsülés helyreállítása közösségi érdek. Aki magával ki van békülve, az a világgal is ki lesz.

Ha tetszett ez a bejegyzés, kérlek ”lájkold” és oszd meg ismerőseiddel, hátha nekik is tetszik majd!

Köszönöm! :-)

Life coachod, Zoli

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.